GRK:s svenska dotterbolag GRK Sverige AB inleder utbyte av två broar broar i norra Sverige under maj månad. Utöver dessa två broar har GRK dessutom ett broprojekt i projekteringsfas och som går snart in i utförandefasen. Det totala värdet av projekten som beställts av Trafikverket är cirka 180 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 16 miljoner euro.
GRK bygger nya broar över Vindelälven, Långseleån och Vojmån. Projekten genomförs under åren 2025–2027. Avtalen för Långseleån och Vojmån projekten undertecknades i mars, och arbetena påbörjas i maj. Vindelälvsbron genomförs som ett samverkansprojekt. Projektet är fortfarande i projekteringsfas, och utförandet börjar när projekteringen är klar, samt när vägplan och vattendom har beviljats.
”Offentliga projekt, som dessa broprojekt, utgör också en viktig del av vår omsättning. GRK har lyckats vinna offentliga projekt i Sverige, särskilt inom bro- och vägbyggnation. GRK har en mycket stark position i norra Sverige. Ett exempel på detta är att vi under de senaste fem åren har genomfört majoriteten av Trafikverkets broprojekt i norra Sverige. Även dessa nya projekt är belägna i Västerbottens län i norra Sverige”, säger Mika Mäenpää, VD för GRK Sverige AB.
Förutom offentliga projekt har privata kunder också en betydande roll i Sverige. GRK:s största pågående projekt är för Stegra AB:s nya fabriksområde där vi utför alla mark-, och grundläggningsarbeten samt även betydande betongarbeten. Projektet har gett GRK en omsättning på 318 miljoner euro under åren 2022–2024 och arbetena fortsätter under 2025.
Flera tiotals broprojekt genomförs årligen, där GRK bygger och reparerar broar i alla verksamhetsländer, det vill säga Finland, Sverige och Estland. Storleken på enskilda broentreprenader kan variera från under hundratusen euro till tiotals miljoner euro. Vanligtvis är GRK:s broentreprenader utförandeentreprenader, men de kan också innefatta projektering.
”Vi bygger och reparerar alla typer av broar. Dessa broprojekt från Trafikverket är typiska för oss, eftersom GRK har gedigen kompetens inom alla olika brotyper och byggmaterial”, säger Mäenpää.
”Trafikverket planerar att bygga en ny gång- och cykelväg över Vindelälven i Vännäsby. Vindelälven-bron genomförs som ett samverkansprojekt. Den nuvarande bron över Långseleån kommer att ersättas helt med en ny bro. Bron över Vojmån uppfyller inte kraven för den nödvändiga bärighetsklassen, så vi bygger en ny bro som förbättrar rörligheten för tung trafik.”
”Offentliga projekt, som dessa broprojekt, utgör också en viktig del av vår omsättning.”