Makasiinilaiturin peruskorjaus Helsingissä on edennyt vaiheeseen, jossa ensimmäiset räjäytykset laituripaalujen ja anturoiden purkamiseksi ovat tehtynä. Työt laiturilla alkoivat kannen purkamisella, jotta pilareiden päät saatiin esiin. Pilareihin porataan reikiä ja kun reiät ovat valmiit, panostajat täyttävät ne räjähteillä.
Tällä työmaalla Stella Maria -yrityksen sukeltajat toimivat rakentajien silminä veden alla. He tarkistavat, mitä räjäytys sai aikaan, ja varmistavat, että purku etenee suunnitellusti. Sukeltajat myös avustavat veden alle vajonneiden räjäytyssuojamattojen nostamisessa takaisin pintaan.
Yleisesti ammattisukeltajien työ ei rajoitu rakennustyömailla pelkkään tarkkailuun, vaan he tarvittaessa myös esimerkiksi raudoittavat ja valavat betonia veden alla. Tiimi toimii kolmen hengen kokoonpanolla: yksi sukeltaa, toinen valvoo pinnalla seuraten kuvaa ja ääntä, kolmas toimii narun päässä rannassa turvasukeltajana. Työskentelyaika veden alla riippuu syvyydestä – alle 9 metrissä voi olla niin pitkään kuin tarve vaatii, mutta esimerkiksi 12 metrin syvyydessä työaika rajoittuu noin 1,5 tuntiin, jotta elimistöön ei kerry liikaa typpeä.
Kylmäkään vesi ei juuri vaikuta työskentelyyn, ja työt voivat jatkuva hyvin vaikka talven yli. Näkyvyys veden alla sen sijaan vaihtelee. Esimerkiksi Saimaalla näkee yleensä hyvin, mutta merialueilla ja erityisesti räjäytysten jälkeen näkyvyys on heikko.
Makasiinilaiturin räjäytykset jatkuvat arviolta kahdesta neljään viikkoa, kunnes jokainen pilari sekä sen perustuksena oleva antura on saatu purettua.






