Sijoittajauutinen
GRK:n Suomi Oy:n rataliiketoimintaa koskeneet muutosneuvottelut on saatu päätökseen. GRK tiedotti 3.9.2025 käynnistävänsä Suomen rataliiketoimintaa tehostamisohjelman varmistaakseen kannattavan kasvun ja tulevan kilpailukyvyn.
Osana tehostamisohjelmaa GRK Suomi Oy aloitti 12.9.2025 yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut taloudellisista ja tuotannollisista syistä sekä toimintojen uudelleenjärjestelyistä johtuen. Neuvottelujen piiriin kuului koko rataliiketoiminnan Suomen henkilöstö.
Neuvottelujen alussa arvioitiin, että toimenpiteet voivat johtaa henkilöstön lomautuksiin, ja noin 20–40 henkilön työsuhteiden päättämiseen. Lisäksi kerrottiin, että suunnitelma saattaa aiheuttaa organisaatiomuutoksia, muutoksia työtehtäviin ja niiden sijaintiin.
Muutosneuvottelut päättyivät 30.9.2025. Niiden seurauksena enintään 32 henkilön työsuhde päätetään, ja neljän henkilön osalta työsuhteiden olennaiset ehdot muuttuvat. Muutosneuvotteluiden seurauksena ei tehdä lomautuksia, mutta niitä voidaan jatkossa toteuttaa infra-alalle tyypillisen työn kausiluonteisuuden takia. GRK:n henkilöstön määrä on noin 1 200.
Muutosjärjestelyjen ja muiden säästötoimien arvioitu vaikutus yhtiön kustannuksiin on noin kolme miljoonaa euroa vuodessa. Kustannussäästöjen oletetaan toteutuvan vaiheittain, vuoden 2025 viimeisestä neljänneksestä alkaen.
GRK on kasvanut viime vuosina kannattavasti ja inframarkkinan kysyntä on ollut vakaata. Inframarkkinassa on kasvun mahdollisuuksia, mutta markkina- ja kilpailutilanne vaihtelee merkittävästi eri toimintamaissa ja eri liiketoiminnoissa. Esimerkiksi Suomen ratamarkkinassa kilpailu on kiristynyt.
”GRK:lla on merkittäviä urakoita eri ratahankkeissa. Lisäksi meillä on meneillään useita eri allianssiurakoiden kehitysvaiheita. On hyvä huomata, että vaikka monet projektit luokitellaan julkisuudessa rataurakoiksi, ne työllistävät GRK:lla enemmän taito- ja väylärakentamisen ammattilaisia kuin rataosaajia. Esimerkiksi isojen rauta- ja raitiotiehankkeiden sisällöissä on paljon muuta kuin erityisesti rataosaamista vaativia työkokonaisuuksia”, rataliiketoiminnan johtaja Mikko Nyhä sanoo.
”Olen pahoillani siitä, että joudumme vähentämään henkilöstöä. Tämä on raskas tilanne, mutta uskon, että näillä muutoksilla saamme varmistettua rataliiketoiminnan kilpailukyvyn jatkossa. Neuvotteluiden aikana löysimme yhdessä henkilöstön edustajien kanssa useita säästötoimenpiteitä, jotka myös toteutuessaan tehostavat toimintaa ja laskevat kustannuksia.”