GRK rakentaa Viroon vihersiltaa, johon istutetaan pian yli 11 000 puuta ja pensasta

Virossa, Raplamaan maakunnassa, suurin osa maisemasta on tasankoa tai loivasti kumpuilevaa metsämaata. Aavalta tasangolta pilkistää esiin 100 metriä pitkä betonirakenteinen Urge-vihersilta, jonka rakentamisesta vastaa GRK. Pian se on kauttaaltaan vihreä.

Vihersilta on silta, jonka päälle on istutettu kasvillisuutta, ja jonka tarkoitus on auttaa eläimiä ylittämään sillan alla kulkeva tie tai rata. Vihersiltojen avulla yritetään säilyttää eläinten ekologiset käytävät, joita myöten eläimet pystyvät kulkemaan alueelta toiselle.

GRK rakentaa parhaillaan Raplamaan ensimmäistä vihersiltaa, mutta niitä on luvassa lisää. Vihersillat on tarkoitettu kaikenkarvaisille Raplamaan eläimille – hirvistä kettuihin ja jäniksistä oraviin.

Vihersiltoja tarvitaan, koska tulevaisuudessa Raplamaan tasankoa halkoo Rail Baltica, noin 1 000 kilometrin ratayhteys Viron, Liettuan ja Latvian läpi Puolaan. Ratayhteys alkaa Tallinnasta ja päättyy Varsovaan.

Kun ihmiset istuvat Raplamaan ohitse nopeasti hurauttavan junan kyydissä, pääsevät Raplamaan eläimet liikkumaan paikasta toiseen ja tarvittaessa ylittämään turvallisesti ala-
puolellaan kulkevan rautatien.

Viherrakentaminen alkaa elokuussa

GRK rakentaa urakassa betonirakenteisen sillan. Lisäksi GRK tekee valmiiksi sillan pintarakenteen, joka sisältää puiden ja kasvien istutukset. Urakkaan kuuluu myös vesieläimille tarkoitettujen lampien kaivaminen.

GRK:n rakentama vihersilta on valmis tämän vuoden marraskuussa, lupaa projektipäällikkö Henrik Kivilo.

Urakka on ollut valtava, monellakin mittarilla. Urakassa käsitellään 3 000 kuutiometriä betonia ja 40 esivalettua kaarielementtiä. Lisäksi vihersillan rakentamiseen tarvitaan maamassoja yli 200 000 kuutiometriä muun muassa pengerrysmateriaaleiksi. Silta kruunataan mittavilla istutuksilla: kannelle tulee yli 11 000 puuta ja pensasta, kaikki alkuperäisiä virolaislajikkeita.

”Projekti on edennyt aikataulussaan, ja mielestäni tärkein syy siihen on ollut tekemämme tietomallinnus (BIM), joka on parantanut suunnittelun ja rakentamisen laatua”, Kivilo kerto

”Yksi tämän projektin vaikeimmista haasteista on logistinen. Tarvitsemme siltaa varten todella paljon materiaalia, niin betonia, elementtejä kuin maa-aineista. Valtavien maamassojen löytäminen ei ole ollut helppoa, ei myöskään niiden kuljettaminen. Paikalliset tiet eivät ole tarkoitettuja tämän kaltaisiin kuljetuksiin. Sen vuoksi on ollut tärkeää viestiä lähialueen asukkaille, mitä olemme tekemässä ja miksi kuljetuksia on niin paljon”, Kivilo kertoo.

Palataan vielä hetkeksi takaisin vihersillan rakennustöihin. Mitä on jo valmiina, entä mitä on vielä edessä?

”Olemme saaneet valmiiksi huoltotiet, vihersillan perustukset, seinät ja tukiseinät, joita on vihersillan molemmilla puolilla. Tukiseinien pituus on 13,50 metriä ja niiden enimmäiskorkeus 6 metriä. Vihersillan betoniseinät on päällystetty kaksi-kerroksisella bitumipinnoitteella”, Kivilo sanoo.

Tällä hetkellä työn alla on vihersillan holvi, seuraavaksi on vuorossa siltaa reunustavien puisten aitojen rakentaminen, ja syksyllä luvassa on viherrakennustyöt. Puiden ja pensaiden istutusprojektin yhteydessä tehdään vielä vihersillan molemmille puolille vesieläimille, kuten sammakoille tarkoitetut lammet.