Sijoittajauutiset
GRK aloittaa valtatie 21:n parannusurakan Enontekiössä. Noin 25 miljoonan euron arvoisen projektin tilaajana on Väylävirasto. Projektin suunnittelu aloitetaan lokakuussa, ja varsinainen rakentaminen alkaa kevättalvella 2026. Projekti kestää syksyyn 2028 saakka.
GRK on valittu peruskorjaamaan valtatietä 21 noin 16 kilometrin osuudelta Palojensuun ja Kuttasen välillä. Projektia koskeva sopimus on allekirjoitettu 14.10.2025, jolloin projekti kirjautui GRK:n tilauskantaan.
Valtatie 21 on ainoa pohjois-eteläsuuntainen yhteys Tunturi-Lapissa ja sillä on suuri merkitys alueen väestölle, elinkeinoelämälle ja matkailulle. Tiellä kulkee nykyään merkittävästi myös kalottialueen kuljetuksia Tromssan ja Finnmarkin talousalueille sekä Norjan kalateollisuuden kuljetuksia. Väylä on ollut altis liikenteen häiriöille erityisesti talvisin, joten sen korjaaminen on kriittistä.
Projektin aikana GRK rakentaa noin 12 kilometriä tielinjaa uuteen maastokäytävään, ja noin 4 kilometriä tietä korjataan nykyisellä paikallaan. Kyseessä on ST-urakka (suunnittele ja toteuta), jossa suunnittelusta vastaa A-Insinöörit ja rakentamisesta GRK.
”GRK:lla on monipuolista kokemusta vastaavista hankkeista. Työskentelemme parhaillaankin valtatie 9:n parannusprojektissa Lotteisen ja Jännevirran välillä, valtatie 3:n Moreenin eritasoliittymä -hankeessa sekä valtatie 4:n parannusurakassa Joutsassa Leivonmäen pohjoispuolella. On hienoa saada uusi valtatiehanke vahvistamaan tilauskantaamme”, toimitusjohtaja Mika Mäenpää GRK:lta sanoo.
Valtatiellä 21 yksi vaarallisimmista osuuksista on ollut Palojoensuun ja Kaaresuvannon välinen tieosuus, jossa tapahtuu kymmeniä suistumisonnettomuuksia vuosittain. Ne ovat aiheuttaneet merkittäviä häiriöitä liikenteelle ja hälytysajoneuvoille, koska tiellä ei ole kiertotiemahdollisuutta. Projektin tarkoituksena on parantaa tien vaaka- ja pystygeometriaa sekä rakennetta, jotka eivät vastaa tämän päivän vaatimuksia ja tarpeita.
GRK aloittaa urakan tarkentavilla maastomittauksilla, lisäpohjatutkimusten teolla ja puuston poistolla. Ensin rakennetaan työmaa- ja kiertotiet. Kiertoteitä tehdään hankkeessa kohtiin, joissa nykyistä tietä korjataan. Kiertoteistä on jonkin verran haittaa liikenteelle urakan toteutuksen aikana.
”Keväällä kovimman talven hellittäessä aloitamme massanvaihtojen kaivuut ja maanleikkaustyöt. Suurimmat massamäärät hankkeella siirretään pääosin suljetulla alueella, jossa tie rakennetaan uuteen maastokäytävään. Rakentamistahti tulee olemaan todella kiivas. Lapin kesä on tunnetusti lyhyt ja vähäluminen, joten etenkin kesäisin rakentaminen jatkuu kiivastahtisena talven tuloon saakka”, työpäällikkö Jarkko Heiskanen GRK:lta kertoo.