Tärttämäen sillan valu valmistui Äänekoskella

Neljä vuorokautta kestänyt ja 700 betonikuormaa vaatinut Tärttämäen sillan valu tehtiin yhtäjaksoisesti ilman keskeytyksiä.

Vuoden 2017 syyskuussa aloitettu ”Valtatie 4:n parannusurakka Äänekosken kohdalla” on edennyt Tärttämäen sillan kannen valamiseen. Valutyö tehtiin 8.-11.10. välisenä aikana. Neljä vuorokautta kestänyt ja 700 betonikuormaa vaatinut valu tehtiin yhtäjaksoisesti ilman keskeytyksiä.

Kaksivuorotyönä suoritettuun valuun osallistui kuljetus- ja pumppauspuolella 20 yksikköä sekä kannella varsinaiseen valuun 30 miestä. Valun etenemänopeus oli 50 m3 tunnissa, joten kokonaismäärä 4200 m3 saatiin valmiiksi 84 h työrupeaman päätteeksi. ”Konekanta pelasi moitteetta, joten vara-asemiin, -autoihin tai -pumppuihin ei tarvinnut turvautua”, toteaa GRK:n siltamestari Jari Ala-Outinen.

Äänekosken Kotakennään salmella sijaitsevan uuden sillan strategiset mitat ovat vaikuttavia: Pituutta 220 metriä, leveyttä 20 metriä, terästä vähän yli miljoona kiloa ja betonia noin 7 000 kuutiota. Tärttämäen uusi silta on rakenteeltaan jännitettävä betonipalkkisilta. ”Suomen mittakaavassa silta sijoittuu sadan suurimman paikalla valettavan sillan joukkoon”, toteaa projektipäällikkö Markku Hokkanen. Seuraavat työvaiheet Tärttämäen sillalla ovat kaiteiden asennus, sääsuojan teko, kannen jännitys, kannen eristys sekä valaistustyöt. Massiivinen 4400 m2 työsilta puretaan talven aikana.

Myös väyläpuolen työt ovat edenneet suunnitellussa aikataulussa. Kantavan kerroksen asfaltti- (ABK) ja asfalttibetoni- (AB) pinnat saadaan tehtyä päällystyskauden 2018 puitteissa. ”Liikenneohjauslaitteet, kaiteet, valaistus ja väliaikaiset tiemerkinnät saadaan myös siihen malliin, että valtatie 4 sekä rampit 1-4 pystytään tarvittaessa ottamaan liikennekäyttöön jo joulukuun lopussa eli yli puoli vuotta etuajassa”, kertoo Hokkanen.

Vanha Kotakennään silta jää uuden sillan valmistuttua rinnakkaistiekäyttöön.

Massiivinen työsilta puretaan talven aikana.

”Alemman tieverkon rakennustyöt sekä siltojen S6 ja S10 rakentaminen alkaa vuodenvaihteen jälkeen ja tavoitteena on, että valmista on syyskuussa 2019”, tarkentaa työmaapäällikkö Toni Jauho. Vain SMA-pinta jää urakkasopimuksen mukaisesti vuodelle 2020. Valtatie 4:n parannusurakka Äänekosken kohdalla toteutetaan STKU-urakkana. Se käytännössä tarkoittaa, että Tärttämäen silta rakennetaan kokonaisurakkana tilaajan toimittamien siltasuunnitelmien mukaisesti ja loput urakasta tehdään suunnittele ja toteuta -urakkana.

Kymmenen miljoonaa euroa maksava Tärttämäen silta on merkittävin yksittäinen rakennuskohde GRK:n 29 miljoonan euron kokonaisurakassa. Yhteensä Metsä Group Äänekosken biotuotetehtaaseen liittyvien liikenneyhteyksien parantamiseen käytetään 81,5 miljoonaa euroa. Uutta moottoritietä rakennetaan käytännössä Hirvaskankaalta Mämmelle saakka. Vanha Kotakennään silta jää uuden sillan valmistuttua rinnakkaistiekäyttöön.

Työmaa: Valtatie 4:n parannusurakka, Tärttämäki Äänekoski
Tilaaja: Liikennevirasto, projektipäällikkö Jarmo Niskanen
Pääurakoitsija GRK: Projektipäällikkö Markku Hokkanen ja työmaapäällikkö Toni Jauho