Viime vuoden keväällä alkanut Hailuodon kiinteän yhteyden rakentaminen etenee suunnitellusti. Hankkeessa saavutettiinkin joulukuussa tärkeä merkkipaalu, kun mantereelta tuleva louhenpenger kohtasi Huikun työsillan. Koko yhteysväli Oulunsalosta Hailuotoon on nyt rakennettu niin, että työmaa-ajoneuvot ovat päässeet kulkemaan sitä pitkin. Lisäksi heinäkuussa aloitetut Riutun sillan paalutustyöt on saatu päätökseen. Tällä hetkellä sillan kannen rakentaminen eteneekin siis kovaa vauhtia.
Yhdeksän kuukautta mittavaa urakkaa takana
Hailuodon kiinteä yhteys sisältää pengertieosuuden sekä Huikun ja Riutun pitkät sillat. Sen lisäksi, että Hailuodon kiinteän yhteyden sillat ovat pitkiä, ne rakennetaan poikkeuksellisen vaativiin olosuhteisiin. Rakentaminen käynnistyi viime toukokuussa Riutunkarin rannasta. Sen jälkeen pengertä on rakennettu meren halki yhteensä noin 5,5 kilometriä Riutun sillan työpenger mukaan lukien.
Kiinteän yhteyden pituus tulee lopulta olemaan noin 8,4 km. Pelkästään pengertiehen käytetään yhteensä yli 2 miljoonaa tonnia kivilouhetta ja -mursketta, terästä noin 8 miljoonaa kiloa sekä betonia yhteensä 20 000 m3.
Vuosi käynnistynyt työmaalla vauhdilla
Riutun sillalla (S2) on välitukien paalutukset saatiin tammikuussa valmiiksi. Itse välitukien rakennus on käynnissä ja työn alla näitä on vielä viisi kappaletta. Lisäksi parhaillaan työskennellään kannen laudoituksen ja raudoituksen parissa. Riutun siltaa rakennetaan kovasti tähtäimessä saada sillan kansi tänä keväänä valua varten valmiiksi.
Huikun sillalla (S1) työskennellään myös välitukien paalutuksen ja kasuunien rakentamisen kanssa. Ensimmäinen maatuki saatiin valuun tammikuun viimeisellä viikolla ja lanseerauspedin rakennus on käynnissä maatuella numero kymmenen.
Maapuolella on lisäksi käynnissä Hailuodon ja Huikun sillan välisen penkereen levitys, kertoo GRK:n työmaapäällikkö Jouni Karvonen.
Tammikuu toi mukanaan myös vaihtelevaa säätä
Kaikilla GRK:n työmailla vaihtelevat talvikelit haastavat työarkea, mutta Hailuodossa kelin muutokset voivat olla erityisen suuria. Tammikuussa työmaalla on koettu kaikki säät aina 25 asteen pakkasista plussa asteisiin asti. Lämpimämmillä keleillä meren pinnan nousu sekä tuulet ovat vaikeuttaneet työskentelyä. Sään ja lämpötilojen sahaaminen on vaatinut ammattilaisilta myös erityistä työturvallisuuden huomioimista.
Hailuodon kiinteä yhteys 2024–2026
-
- Hailuotoon rakennetaan kiinteä maantieyhteys Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille. Kiinteä yhteys tulee korvaamaan nykyisen lauttayhteyden.
-
- Hankeen tavoitteena on parantaa Hailuodon valtakunnallista ja seudullista saavutettavuutta. Yhteys mahdollistaa entistä sujuvammat yhteydet Hailuotoon. Lisäksi ympärivuorokautinen kulku saarelle sujuvoittaa arkea.
-
- Hanke toteutetaan allianssimallilla. Kumppanuuteen perustuvassa allianssissa hankkeen eri osapuolet muodostavat yhteisen projektiorganisaation. Hailuodon kiinteä yhteys -allianssiin kuuluvat Väylävirasto, GRK Suomi Oy rakentajana sekä AFRY Finland Oy ja A-Insinöörit Suunnittelu Oy suunnittelijoina.