10.08.2022

GRK rakentaa Kupittaa–Turku-ratahankkeen ratasillan

GRK on valittu toteuttamaan Aurajoen ylittävän ratasillan uusiminen. Urakka on osa Väyläviraston laajempaa Kupittaa–Turku-ratahanketta, jossa muun muassa rakennetaan kaksoisraide Kupittaan ja Turun rautatieaseman välille. GRK:n sopimuksen arvo on lähes 26 miljoonaa euroa.

Kaksoisraiteen rakentamisen lisäksi Kupittaa–Turku-ratahankkeessa kehitetään Turun päärautatieaseman laiturialuetta sekä parannetaan Heikkilän ratapihaa. GRK on valittu toteuttamaan yksi hankkeen suurimmista rakennuskohteista – nykyisen Aurajoen ratasillan purkaminen ja uuden rakentaminen. Ratasillan lisäksi urakkaan sisältyy Helsinginkadun ylittävän Nummen alikulkusillan rakennustyöt. Urakka toteutetaan kehitysvaiheen sisältävällä suunnittele-toteuta-mallilla (STk).

“Vesistön ylittävien ratasiltojen rakentaminen vaatii urakoitsijalta erityistason osaamista. Olen erittäin tyytyväinen kumppanivalintaan”, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä sanoo.

“Olemme GRK:ssa erittäin iloisia päästessämme toteuttamaan monipuolista osaamista vaativaa ja keskeisellä paikalla olevaa urakkaa. Perustuen useissa Väyläviraston ratasiltaprojekteissa hankittuun kokemukseen lähdemme luottavaisin mielin käynnistämään projektin kehitysvaihetta”,  Juha Toimela, GRK Infran toimitusjohtaja, toteaa.

GRK Infran rakennuspäällikkö Sami Immonen (vas.), GRK Infran toimitusjohtaja Juha Toimela, Turun kaupungin projektijohtaja Antero Mäkilä, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä, Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ja Väyläviraston osastonjohtaja Jussi Lindberg Aurajoen ratasillalla. Kuva: Jaana Kotamäki

Aurajoen yli rakennetaan väliaikainen silta työmaan ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön

Ennen ratasillan purkutöiden aloittamista helmikuussa 2023 rakennetaan nykyisen sillan viereen työsilta, jonka kautta vanha silta puretaan ja uusi rakennetaan. Työsillan rakentaminen alkaa lokakuussa 2022. Työsillalle tulee myös oma kapea kaista jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden käyttöön.

“Yhteys Aurajoen yli säilyy koko rakentamisen ajan, tosin on mahdollista, että lyhytaikaisiin kiertoreitteihin joudutaan myös turvautumaan. Koska jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitti kulkee aivan työmaan vierestä, toivomme reittiä käyttäviltä erityistä valppautta ja työmaaliikenteen seuraamista” muistuttaa työmaapäällikkö Ville Lonka GRK Infrasta.

Aurajoen teräksestä tehty ratasilta puretaan osissa, jotka leikataan irti ja nostetaan pois. “Tiedossa ei siis ole näyttäviä räjäytyksiä”, työmaapäällikkö Ville Lonka hymyilee.

GRK myös kunnossapitää rataa ja turvalaitteita lounaisrannikolla

Aurajoen siltaurakan lisäksi GRK:lla on käynnissä lounaisrannikolla radan ja turvalaitteiden kunnossapidon allianssiurakka yhteistyössä kumppaninsa Maarakennus M. Mäkinen Oy:n kanssa. Huhtikuussa 2022 alkanut viisi vuotta kestävä kunnossapidon sopimus kattaa koko Lounais-Suomen rataverkon, johon kuuluvat rantaradan (Turku–Kirkkonummi) lisäksi myös Turku–Toijala, Turku–Uusikaupunki ja Hyvinkää–Hanko radat.

Lisätietoja
GRK Infra Oyj, toimitusjohtaja Juha Toimela, 040 594 5473, etunimi.sukunimi@grk.fi
GRK Infra Oyj, työmaapäällikkö Ville Lonka, 040 829 0089,  etunimi.sukunimi@grk.fi
Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä, 029 534 3822, etunimi.sukunimi@vayla.fi

Seuraa Kupittaa–Turku-ratahanketta
https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
https://www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke