GRK Infra Oyj Sijoittajauutinen 16.5.2025 klo 16.15
Rail Baltican pääradan kehitysvaihe alkaa. GRK ja Rail Baltic Estonia OÜ ovat allekirjoittaneet 16.5.2025 kehitysvaiheen sopimuksen Rail Baltica -hankkeesta. Kyseessä on allianssihanke, jonka arvo GRK:lle on alustavasti noin 158–216 miljoonaa euroa.
Kehitysvaihe tarkoittaa projektin kannalta merkittävää suunnitteluvaihetta, jonka aikana myös hankkeen arvo tarkentuu. Kehitysvaiheen jälkeen toteutusvaiheesta, eli rakentamisen aloittamisesta, tehdään erillinen päätös. Toteutusvaiheeseen voidaan siirtyä kerralla tai vaiheittain.
Rail Baltica on Baltian maiden yhteinen liikennehanke, jossa rakennetaan uusi eurooppalaisella 1 435 millimetrin raideleveydellä oleva ratayhteys Virosta Baltian maiden läpi Puolaan. Viroon rakennetaan yhteensä 213 kilometriä täysin uutta pääraidetta, jonka arvioidaan valmistuvan vuonna 2030.
GRK tiedotti 13.3.2025 tulleensa valituksi tähän mennessä suurimpaan Rail Baltica -rataprojektiin Virossa. Rail Baltic Estonia OÜ ilmoitti 12.3.2025 GRK Eesti AS:n, GRK Suomi Oy:n, NGE Groupin, AS Merko Ehitus Eestin, Sweco Finland Oy:n ja Sweco Sverige AB:n muodostaman OnEST Track -nimisen ryhmittymän voittaneen Rail Baltican suunnittelua ja rakentamista koskevan tarjouskilpailun.
Tarjouskilpailussa Viron pääraiteen suunnittelu ja rakentaminen jaettiin kahteen maantieteelliseen kokonaisuuteen. Tarjouskilpailun voittaja, eli GRK:n ja allianssikumppaneiden muodostama ryhmittymä sai toteutettavakseen näistä suuremman kokonaisuuden, eli pohjoisen päärataosuuden Tallinnan Ülemisten ja Pärnun välillä. Rail Baltic Estonia OÜ ilmoitti päätöksestä 12.3.2025. Tästä alkoi hankintapäätöksen valitusaika, jonka aikana tarjouskilpailusta tehtiin valitus, joka ei kuitenkaan kohdistunut OnEST Track -allianssiryhmittymän valintaan. Nyt Rail Baltican Viron pohjoista päärataosuutta koskeva kehitysvaiheen sopimus on allekirjoitettu, ja projektin kannalta merkittävä suunnitteluvaihe alkaa.
Rakentamisen arvioidaan alkavan vuonna 2026
Tallinnan Ülemisten ja Pärnun välistä päärataa koskevan projektin kokonaisarvo optioineen on 394–540 miljoonaa euroa. GRK toimii allianssissa rakentajana. GRK:n osuus rakennusprojektista on 40 prosenttia, joten sen arvo GRK:lle on noin 158–216 miljoonaa euroa.
Alustavan hankeaikataulun mukaan kehitysvaihe kestää vuoteen 2026 saakka, ja toteutusvaihe puolestaan 2026–2030. Rakentamisen aloittaminen vaatii erillisen päätöksen toteutusvaiheeseen siirtymisestä. Toteutusvaiheeseen voidaan siirtyä kerralla tai vaiheittain. Rail Baltican päärata -projekti siirtyy GRK:n tilauskantaan nyt kehitysvaiheen osalta. Toteutusvaiheen osuus siirtyy GRK:n tilauskantaan vasta siinä vaiheessa, kun rakentaminen alkaa.
”Kehitysvaihe on projektin kannalta erittäin merkittävä vaihe, sillä kaikki suunnitelmat tehdään niin tarkalle tasolle, että esimerkiksi kaikki rakentamiseen liittyvät kustannukset voidaan laskea. Näin hankkeen lopullinen arvo riippuu kehitysvaiheen perusteella määritetyistä allianssin kustannuksista ja urakan täsmentyneestä laajuudesta”, GRK:n toimitusjohtaja Juha Toimela kertoo.
”Tämä projekti on erittäin mielenkiintoinen. Projektissa tehdään paljon yhteensovittamista jo rakennettujen Rail Baltican osuuksien kanssa, ja radan varrella on paljon erilaisia risteyskohtia. Kehitysvaihe on aikataulultaan tiukka, ja sen aikana teemme paljon toteutukseen liittyviä ratkaisuja: esimerkkejämerkittävistä kohteista ovat Pärnun silta ja Räman suo – miten rakentaminen toteutetaan Rail Balticaa varten”, koko allianssin projektipäällikkönä toimiva GRK:n johtaja Laura Järvinen kertoo.
Lisätiedot Rail Balticasta:
Lähteenä käytetty Rail Baltican informaatiota osoitteesta: https://info.railbaltica.org/en/in-brief
- Rail Baltica on yhteensä 870 kilometrin pituinen rautatieyhteys, joka kulkee Tallinnasta Viron, Latvian ja Liettuan läpi Puolaan. Viron osuus on 213 kilometriä.
- Kyseessä on täysin uusi, nopea kaksiraiteinen sähköistetty ja ERTMS:llä varustettu rata, joka on tarkoitettu sekä henkilö- että tavaraliikenteelle.
- Rail Baltica yhdistää valmistuessaan Baltian maat muun Euroopan rataverkkoon. Junien suunniteltu matkanopeus on maksimissaan 249 kilometriä tunnissa (henkilöliikenne) ja 120 kilometriä tunnissa (rahti).
- Rahoittaja EU (CEF), Viro, Latvia, Liettua
- Uusi rata suunnitellaan 1 435 mm:n raideleveydellä, mikä vastaa raideleveyttä muualla Euroopassa. Tällä hetkellä Baltian maiden rautateiden raideleveys on sama kuin Venäjällä eli 1 520 millimetriä. Suomessa raideleveys on 1 524 millimetriä.