GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen alueella

GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen käyttökeskusalueella. Väyläviraston kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus kahden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa kunnossapitoa 31.12.2026 saakka. Sopimuksen arvo on noin 3,5 miljoonaa euroa.

Suomen sähköratoja pidetään liikennekelpoisena koko ajan. Se edellyttää jatkuvaa kunnossapitoa, jotta liikennöinti on turvallista ja tehokasta. Sähköradan käyttökeskusalueita on Suomessa neljä, ja Väylävirasto kilpailuttaa niiden kunnossapidon määräajoin. Kunnossapitoon kuuluvat ympärivuorokautinen päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot, viankorjaukset sekä erikseen tehtäviä kunnostustöitä. Työ vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja.

Sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapidosta Tampereen käyttökeskusalueella on sovittu osapuolten kesken vuonna 2019. Alkuperäiseen kunnossapitosopimukseen sisältyi mahdollisuus kahden vuoden mittaiseen optiokauteen. Sopimus olisi päättynyt ilman optiota 31.12.2024, mutta optiokauden myötä GRK pääsee jatkamaan töitä Länsi-Suomessa 31.12.2026 saakka. GRK:n ammattilaiset ovat vastanneet kunnossapidosta jo vuodesta 2006 alkaen, jolloin GRK:lle liiketoimintakaupalla vuonna 2018 siirtynyt Eltel Networks Oy aloitti alueen kunnossapidon.

GRK:lla on monipuolista osaamista kunnossapidosta

”Olemme todella iloisia optiosopimuksesta. Se osoittaa, että GRK on vahva kunnossapidon ammattilainen. Meillä on pitkä kokemus Länsi-Suomen alueen kunnossapidossa, joten osaamisemme ja paikallistuntemuksemme on korkealla tasolla. Meillä on taitava ja motivoitunut porukka, jolla hommat hoituvat ajoittain hektiselläkin aikataululla”, GRK:n sähkötekniset ratkaisut -yksikön aluepäällikkö Mikko Ronkainen kehuu.

Kunnossapito ohjelmaan kuuluu tarkastuksia ja huoltoja vuosittain 4 000–5 000, joista isoimmat tehtävät kestävät useammasta päivästä viikkoihin. Korjaustoimenpiteiden tarve käy ilmi säännöllisissä tarkastuksissa. Iso osa sopimusta on 24/7-päivystys ja vauriokorjaukset. “Seinäjoen ja Pirkkalan päivystäjien toimesta vasteajat pidetään kiitettävällä tasolla, nopeimmilla vioilla olemme sopimuksen mukaisesti alle 30 minuutissa”, Ronkainen sanoo.   

Ronkaisen mukaan Länsi-Suomessa töitä tehdään vuosittain toistuvalla syklillä kunnossapidon vuosikellon mukaisesti. Tämän vuoden aikana GRK on tehnyt muun muassa sähköradan kolmevuotishuoltoja ja sähköratajärjestelmää syöttävien syöttöasemien vuosihuoltoja relekoestuksineen.

”GRK:lla on tähän projektiin valjastettu useita kymmeniä ammattilaisia. Työssä vaaditaan sähköalan ammattipätevyyden lisäksi sähköratarakentamisen ja sähkötöiden tuntemusta rautatieympäristössä sekä ratatyökoneiden kuljettamiseen ja radalla liikkumiseen vaadittavia pätevyyksiä”, Ronkainen kertoo. 

GRK on vahva radan kunnossapidon toimija

Lounais-Suomen ratojen kunnossapito, Ralli-allianssi

  • GRK:n ja Väyläviraston allianssi​
  • Urakka työllistää noin 50 ammattilaista​
  • GRK vastaa kunnossapidosta ainakin vuoteen 2027 saakka
  • Aika: 4/2022–3/2027 + 2 vuoden optio

Sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapito, Tampereen käyttökeskusalue

  • Sähkökunnossapitoalueen kunnossapitosopimus sisältää sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapidon vuosina 2020–2024 ​Tampereen käyttökeskusalueella.
  • Aika: 2020–12/2024 sekä nyt lunastettu kahden vuoden optio, jonka ansiosta kunnossapito jatkuu 12/2026 saakka ​
  • Arvo: Noin 10 miljoonaa euroa

Uudenmaan ratojen kunnossapito, Kuura-allianssi

  • Väyläviraston, Fintraffic Raiteen ja GRK:n muodostama allianssi​
  • Aika: 4/2020–3/2025 sekä lunastettu kahden vuoden optio, jonka ansiosta kunnossapito jatkuu 3/2027 saakka