GRK aloittaa 1.4. alkaen lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidon – sopimuksen arvo on noin 55 miljoonaa euroa

GRK Rail Oy vastaa 1.4.2022 alkaen lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidosta allianssiurakassa. Kunnossapitosopimus kestää viisi vuotta, ja tilaajana on Väylävirasto. Sopimuksen arvo on noin 55 miljoonaa euroa. GRK hoitaa ratojen kunnossapitoa myös Uudenmaalla.

Kunnossapidon sopimus kattaa koko Lounais-Suomen rataverkon, johon kuuluvat rantaradan (Turku–Kirkkonummi) lisäksi myös Turku–Toijala, Turku–Uusikaupunki ja Hyvinkää–Hanko radat. GRK:n kumppanina on lounaisrannikolla varsinaissuomalainen Maarakennus M. Mäkinen Oy.

Suomen rataverkko on jaettu kahteentoista alueeseen, joiden kunnossapidon Väylävirasto kilpailuttaa viiden vuoden välein. GRK aloittaa lounaisrannikon alueen kunnossapidon 1.4.2022 ja sopimus päättyy 31.3.2027. Sopimuksessa on kahden vuoden optio.

Käytännössä GRK vastaa siitä, että rataverkko pidetään liikennekelpoisena koko ajan. GRK:n kunnossapitoon kuuluvat ympärivuorokautinen päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot, viankorjaukset ja lumityöt talvella sekä erikseen tehtäviä radan kunnostustöitä. Työ vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä kunnossapito työllistää noin 50 henkilöä. GRK on perustanut urakkaa varten toimipisteet Turkuun ja Karjaalle.

GRK hakee kasvua raideliikenteestä

Raiteiden rakentaminen ja kunnossapito ovat tulevalla strategiakaudella yksi GRK:n nopeimmin kasvavista palveluista. Konserni tavoittelee merkittävää ja kannattavaa liiketoiminnan kasvua. Lisäksi yhtenä taloudellisena tavoitteena on jatkuvan liiketoiminnan osuuden kasvattaminen 12 prosenttiin vuotuisesta liikevaihdosta. Jatkuva liiketoiminta muodostuu lähinnä ratojen kunnossapidosta, jota voi kuvata GRK:n huoltotoiminnaksi.

”Kasvatamme raideliiketoimintaa keskittymällä nykyisen rataverkon modernisointihankkeisiin ja päällysrakenneurakoihin sekä kunnossapitoon. Meillä on hyvää kokemusta Uudeltamaalta, jossa olemme vastanneet ratojen kunnossapidosta huhtikuusta 2020 alkaen”, kertoo GRK Rail Oy:n toimitusjohtaja Mikko Nyhä.

”Tämä sopimus tuo merkittävän lisän GRK:lla jo käynnissä olevaan radan ja turvalaitteiden kunnossapitoon. Voimme hyödyntää pääkaupunkiseudun kunnossapitoalue 1:n allianssissa opittuja tehokkaita toimintatapoja. Uudellamaalla on näiden vuosien aikana olleet haastavat kelit, esimerkiksi kahtena viime talvena lunta on satanut tavallista enemmän. Liikenne on kuitenkin voinut kulkea normaalisti”, Nyhä kertoo.

Lisätietoja:
GRK Rail Oy, toimitusjohtaja, Mikko Nyhä, 040 863 0450, mikko.nyha@grk.fi

Tietoa lounaisrannikon kunnossapitoalueesta:

  • Yhteensä alue sisältää mm. 280 tasoristeystä, 300 vaihdetta, 280 siltaa, 16 tunnelia sekä suuren määrän ohjaus- ja turvalaitteita. Lämmitettäviä vaihteita on noin 170.
  • Rantarata eli Kirkkonummi–Turku-väli on nopean liikenteen rata eli junien nopeudet nousevat jopa yli 160 kilometriin tunnissa. Vuorokaudessa Kirkkonummen ja Karjaan välillä liikkuu 46 henkilöjunaa sekä Karjaan ja Turun välillä 36 henkilöjunaa. Alueella liikennöi myös tavarajunia. Kunnossapitoalueen solmukohdat ovat Turku ja Karjaa.
  • Kunnossapitoon ei kuulu Toijalan, Hyvinkään ja Kirkkonummen ratapihat.
  • Merkittävää alueella on Turkuun suunnitellut suuret ratapihaan liittyvät investointihankkeet, jotka vaativat paljon töiden yhteensovittamista. Alueella on hiljattain valmistunut GRK:n toteuttama Turku–Uusikaupunki rataosan sähköistys. GRK:lla on parhaillaan työn alla Karjaa–Hanko-rataosan sähköistys.
  • Kunnossapitoalueen kehitysvaiheen tilaus allekirjoitettiin 14.10.2021. Kunnossapitoalueen ensimmäisen toteutusjakson tilaus allekirjoitettiin 30.3.2022. Varsinainen palveluvaihe käynnistyy 1.4.2022. Kunnossapitosopimuksen kesto on viisi vuotta, jonka jälkeen sopimukseen sisältyy enintään kahden vuoden optio.