640-metrinen silta korvaa Vekaransalmen lossin

Graniittirakennus Kallio on voittanut Pohjois-Savon ELY-keskuksen järjestämän urakkakilpailun siltayhteyden luomiseksi Sulkavan Vekaransalmelle.

Lähes kaksi vuotta kestävän työmaan tuloksena Vekaransalmeen Ruokolahden ja Sulkavan välille valmistuu 1,6 kilometriä uutta tietä ja vesistön ylittävä 640 metriä pitkä liittopalkkisilta.

-Aloitamme työt tammikuun aikana. Ensimmäisen vuoden aikana keskitymme sillan alusrakenteisiin ja sillan teräspalkkien kokoamiseen. Kannen valun olemme aikatauluttaneet alkavaksi huhtikuussa 2019”, työpäällikkö Antti Rämä kertoo.

Rämä arvioi koko hankkeen yhdeksi suurimmaksi tekniseksi haasteeksi neljän vesialueelle tehtävän välituen perustuksissa tarvittavan porapaalutuksen. Porapaalut ovat järeimpiä mahdollisia: niiden halkaisija on 1220 millimetriä. Yhteensä tukia on kymmenen; muita, paikasta riippuen maa- tai kallionvaraisia tukia ei tarvitse paaluttaa.

Nosturikalusto on niin ikään massiivinen. Työmaalla tarvitaan järeä nosturi erityisesti teräspalkkien nostoihin. Yhdeksänaukkoisen sillan pisin jänneväli on 120 metriä, ja siltakantta kannattelevien teräspalkkien mitat vaihtelevat kuormituksen ja jännevälin mukaan. Suurimmillaan palkiston korkeus on 5,2 metriä ja matalimmillaan 1,65 metriä. Teräspalkistot kootaan elementeiksi työsillalla ja siirretään laakereille nostureilla.

-Paikallavalukansi tehdään kolmen vuorokauden yhtäjaksoisena, 23-36 senttimetrin paksuisena valuna. Kuormathan siirtyvät ristikkopalkistoon, joten kannen paksuus on sillan kokoon nähden varsin maltillinen, Rämä toteaa.

Lossi jää tarpeettomaksi

Kokonaisurakkana toteuttava silta on luontevaa jatkoa Graniittirakennus Kallion viimeaikaisiin näyttöihin vaativassa siltarakentamisessa. Samaan aikaan yhtiöllä on käynnissä Vårdön siltatyömaa Ahvenanmaalla.

-Resursseja meillä kyllä riittää, vaikka työmaan henkilövahvuus tulee olemaan enimmillään 50 työntekijää ja keskimäärinkin noin 30, Antti Rämä toteaa.

Kustannuksiltaan 18,6 miljoonan euron työmaalla Sulkavalla sillan osuus on lähes 90 prosenttia. Loput on varattu yhteensä 1,6 kilometrin pituisen tieosuuden rakentamiseen Vekaransalmen rannalle uuden sillan molemmin puolin.

Vuoden 2019 loppuun asti ajoneuvoliikenne Ruokolahdelle johtavalla seututiellä 438 välillä Virmutjoki – Sulkava joutuu vielä turvautumaan lossipalveluihin. Yli 20 vuotta tehtävässään palvellut lossi oli ennen siirtämistään Sulkavalle käytössä Turun saaristossa. Sinne runsaat viisi vuotta sitten valmistunut silta johti siihen, että suhteellisen uusi lossi voitiin siirtää Sulkavalle ikääntynyttä lossia korvaamaan. Nyt tämäkin lossiyhteys on käymässä tarpeettomaksi.

-Aikataulu projektissa on tiukka, mutta täysin realistinen. Olemme huomioineet myös sen, että yli 10 metriä sekunnissa puhaltavilla tuulilla on odotettava parempaa asennussäätä, Rämä kertoo.

Liikenneviraston rakennuttaman hankkeen projektipäällikkö Jetro Matilainen pitää hanketta tärkeänä, koska silta merkitsee lossiin verrattuna huomattavaa parannusta liikenteen sujuvuuteen. Lisäksi lossin käyttökustannukset ovat noin miljoona euroa vuodessa. Ne poistuvat sillan valmistumisen jälkeen, mikä tekee hankkeesta myös taloudellisesti kannattavan.

-Saimme kaksi hyvää tarjousta sillan urakkakilpailussa. Parhaan niistä antoi Graniittirakennus Kallio. Kiinnitimme valinnassa huomiota hinnan lisäksi myös projektinjohdon ja työmaahenkilöstön pätevyyteen sekä laaduntuottoon, turvallisuuteen ja tietomallinnukseen, Matilainen toteaa.

Lisätiedot:

Työpäällikkö Antti Rämä, Graniittirakennus Kallio Oy, puh. 0400 503 286